Vahvista pystyvyysuskoa - Kolme näkökulmaa kannustajalle

Kuinka tukea nuorta aikuista työpaikalla? Mitä voit kollegana tehdä? Entä esihenkilönä? Nuorten jaksamisen ja hyvinvoinnin haasteet koskettavat niin yksilöiden, perheiden, tiimien, organisaatioiden kuin koko yhteiskunnan tasolla. Työterveyslaitos on viime vuonna julkaissut nuorten hyvinvointia tukevat suositukset työpaikoille. Yksi suosituksista koskee nuoren pystyvyyden tunteen vahvistamista.
Psykologi Albert Bandura on määritellyt minäpystyvyyden uskomukseksi omasta kyvystä suunnitella ja toteuttaa sellaista toimintaa, jota vaaditaan tietyn saavutuksen tuottamiseksi. Pystyvyysusko paitsi parantaa merkittävästi suorituskykyä, myös edistää terveyttä ja psykologisia voimavaroja sekä myötävaikuttaa tehokkaaseen toimintaan stressaavissa ja haastavissa tilanteissa. Tässä kolumnissa kirjoitan kolmesta konkreettisesta näkökulmasta pystyvyysuskon vahvistamisesta.
Sanoita hyvää
Kehityskohteista tulee monella työpaikalla puhuttua luontevasti, vahvuuksista ei välttämättä niinkään. Katse kannattaa kuitenkin suunnata nimenomaan vahvuuksiin, joita tunnistamalla, nimeämällä ja hyödyntämällä vahvistetaan muun muassa itseluottamusta, motivaatiota ja pystyvyysuskoa. Esihenkilö ja kollegat ovat parhaimmillaan avainasemassa nuorten moninaisten vahvuuksien havaitsemisessa ja sanoittamisessa.
Vahvuusperustaisuus on lähestymistapa, joka keskittyy yksilön, ryhmän tai yhteisön vahvuuksiin ja voimavaroihin sen sijaan, että keskityttäisiin heikkouksiin, puutteisiin ja ongelmiin. Vahvuusperustaisuudessa pyritään tunnistamaan sellaisia resursseja, kykyjä ja taitoja, joita yksilöllä tai yhteisöllä jo on. On yllättävän voimaannuttavaa esimerkiksi käydä keskustelu ainoastaan vahvuuksista puhuen. Ja vertailun vuoksi, mikä on tulos, kun huomiota kiinnitetään vain puutteisiin. Tunteet, energiataso ja fiilis jatkaa vaikkapa työpäivää ovat hämmästyttävän erilaiset.
Hyvää voi sanoittaa myös palautteen muodossa. Ihminen kaipaa tutkimusten mukaan moninkertaisen määrän kannustavaa palautetta korjaavaan palautteeseen verrattuna. Tyypillinen tutkimuksiin perustuva suhdeluku on neljä kannustavaa palautetta yhtä korjaavaa palautetta kohtaan. Kannustava ilmapiiri vahvistaa työn imua ja lisää myönteisiä tunteita, jolloin myös ajattelu laajenee, itsetunto vahvistuu ja voimme paremmin töissä.
Tarjoa tilaisuus onnistua
Uskoon omasta pystyvyydestä vaikuttavat oleellisesti harjoittelu ja onnistumisen kokemukset. Esihenkilönä tai kollegana omaat eväitä tunnistaa tilanteita, joissa nuori pääsee haastamaan itseään, kuitenkin niin, että hänellä on vahvat edellytykset onnistua. Pystyt todennäköisesti myös sparraamaan häntä ennakoinnissa ja suunnittelussa, mikä vahvistaa onnistumisen todennäköisyyttä – ja pystyvyysuskoa – entisestään.
Valmentava vuorovaikutusote toimii sparraamisessa kullanarvoisena apuna. Sen sijaan, että tarjoaisit vain ohjeita tai varmistaisit toivotun lopputuloksen mikromanageeraten, haastan sinut hyödyntämään avoimia kysymyksiä. Mikä on tavoitteesi tässä? Miten pilkkoisit tavoitteen pienempiin osiin? Millaisia vaihtoehtoja tunnistat etenemiseen? Mikä on toiminut aiemmin vastaavantyyppisessä tilanteessa? Mitä aiot tehdä? Miten voin auttaa sinua onnistumaan?
Huomaa edistysaskeleet ja muista, että oppiminenkin on onnistumista, vaikka lopputulos ei ihan nappiin menisikään.
Rohkaise oppimaan kollegalta
Vanhat sananlaskutkin kertovat, ettei kukaan ole seppä syntyessään, vaan harjoittelu tekee mestarin. Perehdytyksen, harjoittelun ja itsenäisen opiskelun lisäksi nuorta kannattaa rohkaista oppimaan kollegoilta, esimerkiksi havainnoimaan kokeneempien toimintatapoja, kysymään ja keskustelemaan sekä tarjoutumaan avuksi.
Kollegalta oppiminen edellyttää myönteistä ja kannustavaa asennetta nuoren kehittymishalua kohtaan. Miten organisaation arvot ohjaavat oppimaan toinen toiselta? Entä millaisin periaattein tavoitteita asetetaan? Jos esimerkiksi henkilökohtaiset tavoitteet koskevat vain lyhytjänteistä tuloksentekoa, ne saattavat hidastaa nuoren oppimisen tukemista.
Miten muut ovat tukeneet oman pystyvyysuskosi vahvistumista? Mikä teki kokemuksesta merkityksellisen? Mitkä kolme neuvoa sinä antaisit nuorten pystyvyyden tukemiseen töissä? Voitte pohtia kysymyksiä myös tiimin kesken ja saada uusia oivalluksia nuorten ja vanhempienkin työkavereiden pystyvyysuskon vahvistamiseksi.
Tämä teksti on julkaisu alunperin Kollega.fi -verkkolehdessä 4.9.2025.